۱۳۹۱ دی ۱۷, یکشنبه

نامه یِ سرگشاده به نماینده محترم شهرستان درگز



به نام دادار دادگستر

جناب آقای حسین محمد زاده
نماینده محترم شهرستان درگز در مجلس شورای اسلامی
سلام و درود
با عرض احترام، به استحضار جنابعالی می رساند؛
حفظِ میراث تاریخی و فرهنگی، حفظِ هویت آن مردم است.
شهرستان درگز، دارایِ پیشینه یِ تاریخیِ بسیار کهن بوده و نامداران و مردان بزرگی در این خاکِ پاک و پرگهر، پرورش یافته که هر کدام از جایگاه بزرگ و شهرتِ علمی و فرهنگی و اجتماعی برخوردار اند که از آن جمله؛ بزرگانی چون؛ انوری ابیوردی، ابو سعید ابوالخیر، علامه شهرستانی، نسایی، نادرشاه و صید علی خان درگزی، می باشند،که حفظ نام و جایگاهِ این نامداران، وظیفه یِ آحاد مردم به ویژه مسئولین محترم است و در این میان، حضرت عالی به عنوانِ صاحب کرسی این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، بیش از سایر افراد جامعه، مسئول حفظ آثار و هویت این خاک کهن هستید.
با کمال تاسف، یکی از آثار و هویت شهرستان درگز، مقبره یِ اندیشمند و شاعر این شهر که در قبرستان قدیمی قرار داشت، به هر دلیلی، به کلی نابود شده و در حال حاضر هیچ اثری از آن باقی نمانده است!!!
این فاجعه یِ بزرگ، تخریب مقبره یِ صید علی خان درگزی است. ایشان از ادیبان بزرگ و شاعر و دانشمندِ سرشناس که سمت استادی بر ملک الشعرای بهارداشته و از تاثیر گذاران برجسته بر ادبیات فارسی و مبارزی ستُرگ علیه ظلم و جور زمانه خود بودند، مقبره این شاعر بزرگ در انتهای خیابان رضوان، قبرستان قدیمی که در حالِ حاضرِ پارک ارم است، قرار داشت، که با ساخته شدن این پارک، به کلی محو شد!
ساختمان این مقبره، گذشته از این که محل دفنِ یکی از سرشناس ترین افراد ایران و درگز بود، از جمله میراث فرهنگی دوره یِ قاجاریه، و به شماره یِ 8266 در تاریخِ 24 فروردین 1382، به عنوانِ یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. (منبع؛ ویکی پدیا)
حال که به هر دلیلی، متاسفانه، مقبره ی صید علی خان درگزی محو و نابود شده، از عموم مسئولین و به ویژه جنابعالی درخواست می گردد که، جهت یادبود و بزرگداشت این شاعر، نام خیابان رضوان شهرستان درگز و پارک ارم، که محل مقبره این دانشمند است، به خیابان و پارکِ "صید علی خان درگزی" تغییر یابد و در محل مقبره ی ایشان، بنایِ شبیهِ بنای تخریب شده، ساخته شود تا از این رهگذر میراث فرهنگی این شهرستان بیش از پیش حفظ شده و یادبودی تاریخی برای نسل های آینده مان بر جای ماند.
توفیق جنابعالی را از درگاه ایزد یکتا مسئلت دارم.
 با تشکر و احترام
سینا پهلوان

رونوشت ها؛
1-    انتشار سرگشاده در اینترنت
2-   رونوشت به استانداری محترم خراسان رضوی
3-  رونوشت به فرمانداری محترم شهرستان درگز
4-   رونوشت به شهرداری محترم شهرستان درگز
5-   رونوشت به اداره محترم اطلاعات و امنیت شهرستان درگز
6-    رونوشت به اداره محترم کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی
7-  رونوشت به اداره محترم میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان درگز
8-  رونوشت به روزنامه محترم خراسان


پی نوشت ها؛
1-  
عکسی منسوب به بنایِ مقبره ی صید علیخان درگزی؛
آدرس منبع عکس بالا؛ سایت اداره یِ کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی؛ http://razavi-chto.ir/?portal=MainPortal&modules=pages&ref=85
2-  آدرس منبع ارجاع شده به ویکی پدیا؛ http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B5%DB%8C%D8%AF_%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%AE%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C  

3- فایل Word نامه؛ https://docs.google.com/file/d/0B5oi-7QYlkOPcmprMzFEZkNuOXM/edit

                                                      تاریخ انتشار نامه؛91/10/17